czyli o co właściwie chodzi z tymi pytaniami i dlaczego jest ich aż 12?

W dzisiejszych czasach, gdy dostęp do technologii, pieniędzy, informacji jest tak ogromny, bardzo trudno jest skutecznie konkurować jakimkolwiek produktem czy usługą. Krocząc przepastnymi alejkami super i hipermarketów jesteśmy zalewani dziesiątkami produktów o niemal identycznych właściwościach i parametrach a różniących się od siebie jedynie logo producenta. Coraz częściej o przewadze na rynku i osiągnięciu długotrwałego sukcesu (jakkolwiek go zdefiniujemy) decyduje czynnik, który w ekonomii nazywany jest zasobem lecz tak naprawdę należałoby go określić mianem “PODMIOTU”, czyli LUDZIE!

Podstawowym wyzwaniem obecnych organizacji staje się więc posiadanie zadowolonych, zmotywowanych, i lojalnych pracowników.

Okazuje się jednak, że w świetle badań, nie jest to takie proste.

Najstarszy na świecie ośrodek badania opinii społecznej, Instytut Gallupa, opublikował raport “State of The Global Workplace”, z którego wynika, że tylko 13% pracowników angażuje się w swoją pracę!!! Aż 63% pracowników nie wykazuje zaangażowania a 24% jest po prostu nie zadowolonych i często działają destruktywnie na współpracowników i firmę!

Inne badanie przeprowadzone na zlecenie ADP “okiem europejskich pracowników 2015/2016” wykazało, że główne bariery to:

  • stabilność zatrudnienia
  • ograniczanie możliwości rozwoju kariery
  • niskie płace
  • brak wiedzy na temat przyszłości firmy i kierunków, w którym firma zmierza

Jednak najbardziej przekonywującego argumentu dostarczyło inne badanie Instytutu Gallupa, zwane potocznie testem Q12 lub G12.

Badacze Instytutu postanowili odpowiedzieć na pytanie “Dlaczego jedne firmy odnoszą sukces a inne nie?” 

W tym celu przez ponad 25 lat przebadali ponad milion pracowników i menadżerów z całego świata. Statystycznie, większe prawdopodobieństwo sukcesu osiągały firmy, których pracownicy odpowiedzieli “TAK” na dwanaście poniższych pytań:

  1. Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
  2. Czy mam do dyspozycji narzędzia niezbędne do dobrego wykonania pracy?
  3. Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
  4. Czy w ciągu ostatnich 7 dni czułem się choć raz doceniony?
  5. Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy?
  6. Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie, abym się dalej rozwijał?
  7. Czy w pracy liczy się moje zdanie?
  8. Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna?
  9. Czy moim współpracownikom zależy na tym, aby pracować jak najlepiej?
  10. Czy znalazłem w pracy mojego najlepszego przyjaciela?
  11. Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem?
  12. Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?

Jak widać, żadne z pytań nie odnosi się do klasycznych czynników sukcesu, takich jak, innowacyjny produkt, skuteczny marketing, optymalizacja kosztów itd.

Okazuje się jednak, że firmy które osiągnęły wysokie wyniki w teście Q12 równocześnie posiadały te klasyczne atrybuty sukcesu, i co waźniejsze, ich osiągnięcie często trwało mniej czasu i było znacznie tańsze niż u pozostałych firm.

Dlaczego zatem, skoro recepta na sukces podana jest nieomal na tacy, tylko nieliczne firmy świadomie po nią sięgają?

Problem tkwi między innymi w błędnym i nadmiernie generalizowanym przekonaniu, że pracownicy są z natury leniwi, nieuczciwi i trzeba ich notorycznie kontrolować. Menadżerowie dalej mają monopol na wiedzę a cele uświęcają środki. Rywalizacja wygrywa ze współpracą. Autorytet siły zastępuje siłę autorytetu. Osiągnięcie krótkoterminowych rezultatów jest ważniejsze od długotrwałej strategii budowanej na wartościach. W takiej atmosferze trudno o poczucie bezpieczeństwa a wówczas człowiek koncentruje się tylko na przetrwaniu nie podejmując ryzyka i nie pokazując swoich prawdziwych możliwości.   


Właśnie o tym jest ten blog. Co zrobić, żeby odpowiedzieć “TAK” na wszystkie dwanaście pytań.

Będę tutaj rozkładał każde z dwunastu pytań na czynniki pierwsze,

będę szukał,  będę eksperymentował, będę pytał, będę odpowiadał,

będę kontestował, będę weryfikował, będę analizował narzędzia i teorie.

Będę opisywał na blogu moją drogę do tego, żeby ludzie, z którymi mam zaszczyt pracować, odpowiedzieli na wszystkie dwanaście pytań “TAK”

Zapraszam Cię Drogi Czytelniku do odbycia tej drogi ze mną! Wierzę, że można PRACOWAĆ INACZEJ!